Ενότητα 2, Β Γυμνασίου Γλώσσα, ασκήσεις
Ο πολιτισμός σε καιρό πολέμου
Το τελευταίο διάστημα, η παγκόσμια κοινότητα έχει στρέψει το βλέμμα της για άλλη μία φορά στην πολύπαθη χώρα του Αφγανών. Για τους πολιτικούς αναλυτές, οι σκοπιμότητες που υπηρετούν ή υποκινούν κάθε φορά τα γεγονότα σε αυτή την απόμακρη αλλά κομβική γωνιά του πλανήτη είναι σαφείς και προφανείς, καθώς η μακραίωνη ιστορία της περιοχής δηλοποιεί[1] ότι παραμένει διαχρονικά στο επίκεντρο των εξελίξεων. Παράλληλα τα τελευταία χρόνια η είδηση για τους τεράστιους πλουτοπαραγωγικούς πόρους στο υπέδαφος της χώρας, μιας από τις φτωχότερες του πλανήτη, αναδείχθηκε σε σημαίνοντα[2] παράγοντα για τις τρέχουσες ανακατατάξεις. Για όλους εμάς, όμως, τους απλούς παρατηρητές, τη μεγαλύτερη ανησυχία και θλίψη προκαλεί η τύχη των πολιτών, και ιδιαίτερα των γυναικών, των οποίων η ζωή φαίνεται να μπαίνει και πάλι σε δραματική τροχιά.
Κάνοντας μια σύντομη αναδρομή, αξίζει να σημειώσουμε ότι, ανάμεσα στις καταστροφές που προκάλεσαν οι Πέρσες στις ελληνικές πόλεις μετά τις συντριπτικές ήττες στη Σαλαμίνα και τον Μαραθώνα, ξεχωριστής πολιτικής και ιδεολογικής σημασίας ήταν η πυρπόληση και ολοκληρωτική ισοπέδωση του υπό κατασκευή ακόμα Προπαρθενώνα[3] (480 πΧ). Οι Ρωμαίοι ήταν από τους πρώτους που καθιέρωσαν την αρπαγή έργων τέχνης από τις κατακτημένες περιοχές, για να λαμπρύνουν την πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας τους, αλλά κυρίως για να εδραιώσουν την κυριαρχία τους. Οι βανδαλισμοί εκκλησιών και δημόσιων κτιρίων της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους (1204) άφησαν τεράστιο πλήγμα στη συλλογική μνήμη των κατοίκων και εδραίωσαν το χάσμα μεταξύ Ορθοδοξίας και Καθολικισμού. Στη σύγχρονη εποχή, ανάλογα μεγάλης κλίμακας φαινόμενα σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του Α και Β Παγκοσμίου Πολέμου, όταν χιλιάδες έργα τέχνης από τα μουσεία των συμμαχικών[4] χωρών μεταφέρθηκαν στη Γερμανία.
Ανδρομάχη
Κατσελάκη, The art newspaper Greece,
Οκτώβριος-Νοέμβριος 2021, σελ. 19 (διασκευή)
1.
Να βρεις τη δομή της δεύτερης παραγράφου
(θεματική πρόταση/λεπτομέρειες-σχόλια/κατακλείδα) και να αναφέρεις τον
τρόπο/ους που αναπτύσσεται η παράγραφος.
|
Θεματική
Πρόταση |
|
|
Λεπτομέρειες/Σχόλια |
|
|
Κατακλείδα |
|
Τρόπος Ανάπτυξης: ____________________________________________________
2.
Η αρθρογράφος στην πρώτη παράγραφο, τα
προβλήματα ποιας χώρας παρουσιάζει; Ποια θεωρεί ότι είναι η αιτία αυτών των
προβλημάτων και για ποιο πράγμα εκφράζει τις ανησυχίες της; Απάντησε σε μια
παράγραφο 6-8 γραμμών.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.
Να βρεις τα συνθετικά των παρακάτω λέξεων
και να κατατάξεις το αχώριστο μόριο στην κατηγορία που ανήκει.
|
|
Συνθετικά |
Λόγιο Μόριο |
Λαϊκό Μόριο |
|
Υποκινούν |
υπο+κινώ |
P |
|
|
Απόμακρη |
|
|
|
|
Προφανείς |
|
|
|
|
Παραμένει |
|
|
|
|
Διαχρονικά |
|
|
|
|
Επίκεντρο |
|
|
|
|
Υπέδαφος |
|
|
|
4.
Από τις λέξεις σε σκιαγράφηση στο κείμενο,
να βρεις συνώνυμές τους.
|
μακραίωνη |
|
|
τρέχουσες |
|
|
ξεχωριστής |
|
|
εδραιώσουν |
|
|
πλήγμα |
|
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου