Ενότητα 4, Β Γυμνασίου Γλώσσα, Διαθέσεις ρημάτων (ασκήσεις)
Διαθέσεις ρημάτων
1.
Να αναγνωρίσεις τις διαθέσεις των ρημάτων
στις παρακάτω προτάσεις και να τις κατατάξεις στον αντίστοιχο πίνακα.
§ Λούζεται
καθημερινά χειμώνα και καλοκαίρι.
§ Βαριέται
πολύ κάθε μέρα στο μάθημα.
§ Άνοιξε
την πόρτα και έφυγε από το σπίτι.
§ Ο
Γιάννης αποβλήθηκε από τον διευθυντή.
§ Ψήφισαν
όλοι στις σημερινές εκλογές.
§ Της
αρέσει να κοιτάζεται στον καθρέπτη της εισόδου.
§ Ο
πεζός χτυπήθηκε από ένα διερχόμενο αυτοκίνητο.
§ Η
τεχνολογία αλλάζει τον ρόλο της εκπαίδευσης.
§ Δεν
χαίρεται εύκολα με τίποτα τον τελευταίο καιρό.
§ Κατηγορείται
από τους αντιπάλους του για παράβαση των κανόνων.
§ Κοιμήθηκα
νωρίς χθες το βράδυ.
§ Συναντηθήκαμε
για καφέ στην πλατεία.
|
Ενεργητική |
Παθητική |
Μέση |
Ουδέτερη |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Να βρεις τα ρήματα του κειμένου και
αναγνωρίσεις τη φωνή και τη διάθεση στην οποία ανήκουν.
Και
σε λίγον καιρό, όταν στο μάθημα των Νέων Ελληνικών μπήκαμε στα δημοτικά
τραγούδια, ο καθηγητής μας έφεγγε πια ολόκληρος. Μας έφερνε από το σπίτι του βιβλία
διάφορα, μας διάβαζε από μέσα. Έφερνε δίσκους, μαγνητόφωνα, σλάιντς.
Μόλις τελείωνε το μάθημα του βιβλίου, μας έκαμνε προβολές, για να μας δείξει
τόπους, φορεσιές, σπίτια, και έβαζε σιγανά στο μαγνητόφωνο ή στο πικάπ δίσκους
με δημοτικά τραγούδια ν' ακούμε. Μας παρακινούσε μάλιστα ν' ακολουθούμε κι
εμείς σιγοτραγουδώντας και έδινε αυτός πρώτος το παράδειγμα. Τα παιδιά
ξεφοβήθηκαν και ξεντράπηκαν. Και μερικά που είχαν καλή φωνή, ζήτησαν από μόνα
τους να πούνε τραγούδια του τόπου. Ο καθηγητής κατενθουσιάστηκε.
Γιώργος
Ιωάννου, «Να ‘σαι καλά δάσκαλε!», στο εφήβων και μη, εκδ. Κέδρος, 1998
|
Ρήματα |
Φωνή/διάθεση |
Ρήματα |
Φωνή/διάθεση |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου