Ενότητα 5, Β Γυμνασίου Γλώσσα, Ρήματα - σύνταξη

 Ρήματα - σύνταξη

 

1.        Να υπογραμμίσεις τα ρήματα στις προτάσεις και να κυκλώσεις αν είναι μεταβατικά ή αμετάβατα.

 

o    Η μαθήτρια άνοιξε την πόρτα.

Μεταβατικό/Αμετάβατο

o    Δεν αντέχεται αυτή του η ιδιοτροπία.

Μεταβατικό/ Αμετάβατο

o    Δεν έγραψε καλά στις εξετάσεις της.

Μεταβατικό/ Αμετάβατο

o    Είπε μόνο ένα μικρό ψέμα.

Μεταβατικό/Αμετάβατο

o    Η μαμά έδωσε δύο φρούτα στα παιδιά της.

Μεταβατικό/Αμετάβατο

o    Της άνοιξε ευγενικά την πόρτα.

Μεταβατικό/Αμετάβατο

o    Το χρηματοκιβώτιο κλείδωσε.

Μεταβατικό/ Αμετάβατο

o    Σήκωσε το τηλέφωνο που χτυπούσε ώρες.

Μεταβατικό/ Αμετάβατο

 

2.      Να βρεις τα αντικείμενα των δίπτωτων ρημάτων και να τα χαρακτηρίσεις ως άμεσα και έμμεσα.

o    Της χάρισε όλη του την περιουσία.

Άμεσο:                                          Έμμεσο:

o    Έδωσε στους εργαζομένους του τον μισθό τους.

Άμεσο:                                          Έμμεσο:

o    Ο μαθητής είπε ψέματα στη δασκάλα του.

Άμεσο:                                          Έμμεσο:

o    Το κράτος αγόρασε καινούργιο υπολογιστή στο σχολείο μας.

Άμεσο:                                          Έμμεσο:

o    Έφερε με καμάρι τους καλούς της βαθμούς στους γονείς της.

Άμεσο:                                           Έμμεσο:

 

3.      Στο παρακάτω κείμενο να βρεις τα ρήματα και να τα κατατάξεις σε μεταβατικά, αμετάβατα, συνδετικά και δίπτωτα.

Ασφαλώς ο καιρός και η θερμοκρασία είναι κορυφαία θέματα συζήτησης στη Φλώρινα. Φέτος, το πρώτο χιόνι έπεσε πριν από δύο μήνες, αλλά οι ντόπιοι είναι μαθημένοι και εκπαιδευμένοι στις ακραίες καιρικές συνθήκες. Κάθε χρόνο, τον Νοέμβριο, βάζουν στα αυτοκίνητα χιονολάστιχα, όπως γίνεται στις βορειοευρωπαϊκές χώρες, και τα βγάζουν την άνοιξη. Οι στοίβες με τα ξύλα έξω από τα σπίτια είναι συχνή εικόνα, ενώ η μυρωδιά από τα τζάκια και τις σόμπες κυριαρχεί στα δρομάκια της πόλης.

Ταξίδια, Η καθημερινή, Φεβρουάριος 2022, σελ. 79

Μεταβατικά

Αμετάβατα

Συνδετικά

Δίπτωτα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.        Να βρεις το Ρήμα, Υποκείμενο, Αντικείμενο/Κατηγορούμενο των παρακάτω προτάσεων.

 

o    Είναι χαρούμενος για τις επιτυχίες του.

Ρήμα:                        Υποκείμενο:                       Αντικ/Κατηγ.:

o    Έτρεξε πολύ για αυτή τη συμφωνία.

Ρήμα:                        Υποκείμενο:                       Αντικ/Κατηγ:

o    Διορίστηκε δάσκαλος στη δευτέρα Δημοτικού.

Ρήμα:                        Υποκείμενο:                       Αντικ/Κατηγ:

o    Δώρισε όλη του την περιουσία στο δημόσιο.

Ρήμα:                        Υποκείμενο:                       Αντικ/Κατηγ:

o    Άνοιξε την πόρτα και μπες.

Ρήμα:                        Υποκείμενο:                       Αντικ/Κατηγ:

o    Ο διανομέας τους μοίρασε φαγητό.

         Ρήμα:                        Υποκείμενο:                       Αντικ/Κατηγ:



                                                                    © Δρακόπουλος Κωνσταντίνος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γ Γυμνασίου Γλώσσα, Επιρρηματικές Προτάσεις (θεωρία & ασκήσεις)

Ενότητα 4, Β Γυμνασίου Γλώσσα, Διαθέσεις ρημάτων (ασκήσεις)

Ενότητα 3, Β Γυμνασίου Γλώσσα, Συζυγίες Ρημάτων (ασκήσεις)